ملاكى الحارس
ملاكى الحارس
ملاكى الحارس
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ملاكى الحارس

منتدى مسيحى ارثوذكسى

الرئيسيةتفعيل الاشتراكأحدث الصوردخولالتسجيل
سلام ونعمة لكل اعضاء وزوار منتدانا الغالى منتدى ( ملاكى الحارس )
رغبة منا فى نشر الخدمة وزيادة عدد اعضاء وزوار منتدانا و توضيح بعض النقاط التى تسبب مشكلة فى تسجيل العديد من الاعضاء
 قراءة الاسئلة والاستفسارات على الرابط التالى https://malakyelhares.own0.com/f77-montada
وايضا يمكنك اضافة اى سؤال تريدة على هذا الرابط دون الحاجة الى تسجيل ..ادارة المنتدى

فقط صارح نفسك

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin

فقط صارح نفسك Empty
مُساهمةموضوع: فقط صارح نفسك   فقط صارح نفسك Emptyالجمعة أكتوبر 08, 2010 10:53 pm

<table border="0" width="100%"><tr><td> </td> </tr> </table>

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

اتمني شباب
احبابي واصحابي انكم تكونوا بكل خير وسعاده
فقط صارح نفسك Vxnxjnhfjfyjy
النهاردا هتكلم ف مواضيع كتيره شويه بس
كنت في بعض الأحيان اقعد معا شله من الشباب اسمع مناقشاتهم واتحاور معهم
المهم انا هتكلم عن مناقشاتهم حول علاقات الحب
فقط صارح نفسك Shtrsgrthgفقط صارح نفسك Vxnxjnhfjfyjyفقط صارح نفسك Shtrsgrthg
في مثلا كان يجي واحد يحكي ويقول انا حبيت بنت بس بحبها قوي قوي قوي لانها عمرها ما كلمت حد غيري انا فضلت وراها مثلا يمكن 3 سنين علشان تحس بيا وفي النهايه كنا لبعض
انتوا يا اصدقائي طبعا شايفين ان دي قصه جميله بس تعرفوا فيها مشاكل كتير
عارفين هقولكم علي حاجه اول شئ الولد دا بقالو 3 سنين بيتابع البنت دي وهيا كانت بترفض طبعا وهو كان معجب بيها بس ليه..علشان شكلها وعلشان..ادبها
طيب علي فرض من الفروض انك بعد ما حبتها علشان الأسباب دي واحد من الأسباب تغير ياتري هتفضل حاببها رغم تفغير الحاجات اللي اساسا كانت موضع انتباهك فيها
يعني علي سبيل المثال
انتا وبتحبها وعايشين معا بعض فوجئت ف يوم انها كانت بتكلم واحد غيرك
وانتا طبعا حبتها علشان هيا مكامتش حد غيرك وانتا اثرت فيها
ايه رد فعلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دي غداره دا كدابه دي غشاشه ودي ودي ودي
تحب اقولك ان انتا الغشاش مش هيا
تتخيل ليه
لانك انتا اللي خلتها تسلم نفسها ليك اولا وثانيا ياللي زعلان ونازل تتكلم
لو انتا بتحبها صحيح ولقيت في غلطه مهما ان كان حجمها في ثواني سعدتك اول واحد نسيت الحب دا
لانك لو بتحبها حقيقي مهما ان صدر منها انتا بقلبك وباحساسك هتعرف ازاي ترجعها لصوابها وتخليها كمان طول العمر تفضل ليكفقط صارح نفسك Hmjhfj
لكن طبعا انتا حبتها علشان حاجات معينه فا من السهل ان اول حاجه تتغير تكرهها ف ثواني
ولكن المحبه يا اخي تتقبل كل شئ وتتحمل اقوي العواصف
لكن لك كان حبك حقيقي وصدر منها الكلام دا تروح تحتضنها بكماتك المرشده وتظهر حبك مش بالعصبيه ولا باي تصرفات خادعه اخري ولكن بما يدلك قلبك من كلام
علي فكرا شباب الأنسان لو بيحب حب حقيقي يبي مش محتاج حد ينصحه ازاي يتعامل معا الحبيب لان دي طريق تلقائيه تاتي من دوافع الأنسان الحره والنزيهة
وفي كمان ممكن نتكلم علي نقطه تانيه
انتا دلوقتي تقريبا معدكش نضوج فكري كامل او مشاعرك اكتملت بوجه كافي انها تقدر توضحلك الحقيقه المظبوطه
تخيل لو انتا فضلت تحب انسانه سنين وهيا عمرها ما كلمت حد قبلك..عارف اول ما فكرك يكتمل ومشاعرك تلتس الحقيقه انتا ممكن تقول ايه جواك..ازاي انا حبيت دي !!! طيب ايه اللي شدني فيه علشان شكلها!! قد ايه انا كنت اهبل
طيب ودي انا اتجوزها ازاي وهيا رضيت تديني مشاعرها حتي ولو بعد تعب سنين ما كان ممكن يبقي في حد مكاني..طيب وبعد الجواز انا اثق فيها ازاي انها متديش مشاعرها لحد غيري
بص مهما ان كنت بتحب اعلم اذا كنت عايش الوهم طبعا بسبب عدم اكتمال مشاعرك ودي حقيقه..او للتسالي..او لاي احتياج انتا عاوزه كل دا بيتغير..وفي النهايه هتكون عملت من انسانه طيبه وف حالها..الي انسانه ضحيه..وكمان مش بس كدا دا انتا تقول انها غداره وغشاشه..الخ
طيب انتا لو بتتكلم عن الحق انتا اول واحد كداب وغشاش
وحاجات تانيه كتيره علي فرض انك كنت بتحب واحده لجمالها البراق او لبسها برضو
وحصلتلها حادثه جامده شوهت وشها او جسمها خالص
هل هتقدر تبص للجسم دا او الوجه دا نفس البصه اللي كلها رومانسيه يا عم المخادع
عارف ليه لانك حبيت شكلها اول ما اتغير طبعا اللي انتا بتدور عليه مش لاقيه يبقي الكره هو محل المحبه علطول
لكن عارف انتا لو بتحب روحها بجد لو اتشوهت هتقول الحمد لله يارب انك لسع محافظ علي روحها اقدر اتمتع بيها..تصونها وتشيلها جوا عنيك طول العمر
واللي مثلا يقولك انا بحب واحده علشان في تفاهم جامد واسلوب حوار جميل جدا
طيب حطوا نفسكم انتوا ال2 ياللي بتتكلموا ف موقف صعب وفيه غضب وزعل
شوفوا بقي اذا كان صيغة الحوار والتفاهم هيفضل موجود ولا لأ
طبعا لأ..عارف ليه؟؟ علشان كل واحد بيتعرف علي حد بيحاول انو يديلو طباع وبيحاول انو يوفرله مناقشه جيده طبعا لازم الموضوع يتم مش دا حلمك
ولكن سرعان ما يختفي كل دا لما نواجه اول قاع للحقيقه
ولكن اذ كانت نبع المحبه هيا صيغة الوصل ما بين 2
فا دي كفيله انها تضمنلك حياه مشاركه ومناقشه روحيه..وحوار متفاهم جدا..من غير تغيير..طبعا علشان المحبه هيا صليب وعمود المناقشه الجيده
وكتير كتير كتير...
وثم هنا انا برضو بلوم البنت اللي بتلاحظ دا بعد فتره وتيجي وتقول دا كان من كلامه كان بيخليني طايره من علي الأرض طيب ما انتي سبتي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ليه وخليتي يقدر يتحول عليكي ويبقي رومانسيه ما بعد رومانسيه علشان خاطر جمالك او اي حاجه تانيه طبعا
هقولكم علي حاجه فيا انا شخصيا
انا عمري ما اعرف ابقي رومانسي كل الحكايه بس ان لو في اي كلمه جوايا وعايز اقولها بقولها من غير ما افكر ولا احسبلها ولا اشوفلها طريقه كويسه..ومش عايز حتي ارتبط بانسانه رومانسيه خالص عاوز بس صراحه من القلب..كلمات الأحاسيس الصادقه..رومانسية ايه اللي تيجي جنب الصراحه الداخليه!!!!!
انا صدعتكم انا عارف بس الموضوع دا انا كنت لازم اوضحه لكتير من الشباب
اللي بيسرقهم الضمير ويقولوا احنا حبينا وكنا زي الفل ليه بقي الغدر والخيانه
عايز تعرف انك اول واحد كان سبب في الغدر والخيانه
وحتي لو كنت غلبان وفعلا انتا معملتش حاجه..ليه متمسكتش بالأنسان دا.ليه بقي الحب اتغير لكره ووووو الخ..
اللي بيحب حاجه يتركها في زحمة الدنيا يختبرها اولا..وان بعدت يتمسك بها بكل ما هو عزيز وغالي وصدقني الحاجه اللي ليك لو لفت العمر كله هيا من مصيرك لكن المشكله التسرع بقي وعدم الصراحه معا النفس..وان في ناس دلوقتي عاوزه تحب باي شكل وباي طريقه علشان توفر اي حاجه في فكرها هيا عاوزاها او علشان توفر اي نقص سواء داخلي او روحي
ولكن المحبه هيا توفير الروح ذات نفسها وليس اي شئ اخر
انا اول واحد بتمني اني احب بجد ولكن ان صادفتني في الحياه..لازم احسب كل حاجه قبل ما اخد اقل خطوه ف موضوع زي دا..دا قبل ما يكون مستقبل..هو حياة روحين..لازم محدش ينظلم او ينكسر سواء بسببي او لأ
https://malakyelhares.own0.com

فقط صارح نفسك
صفحة 1 من اصل 1