Admin Admin
عدد المساهمات : 649 نقاط : 1648 السٌّمعَة : 1 تاريخ التسجيل : 02/10/2010 العمر : 38
| موضوع: موضوع اثار الإشكال فهيا بنا ننهى هذا الجدال ( شفاعة ام عبادة) الثلاثاء أكتوبر 05, 2010 8:45 am | |
| [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]نحن الارثوذكس نؤمن بشفاعة القديسين والبعض منا قد عاين بنفسه معجزات او حضور لهم ولكن يأتيه البعض بمواجهات ويقول له نحن لا نتشفع بالقديسين لان لا شفيع واحد الا المسيح ويحاول ان يفهمه انه عاين بنفسه فيقنعه الطرف الاخر بان هذه مخادعات وانه يجب ان ينير عينيه فيا ترى من منهما على صواب نحن هنا لسنا بصدد ان نتحدث عن ارثوذكسى ولا كاثوليكى ولا بروتستانتى ولا هندوسى انما نحن بصدد عقيدة(ايمان=اى شئ موثق من الكتاب المقدس ) بصراحة الكتاب (الكتاب مش انا ولا انتوا) هو اللى بيقول ان [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][/url]القديسين صح هيقوم المعترض ويقول ازاى اذا كانت الاية اهى واضحة وصريحة رسالة يوحنا الرسول الأولى 2: 1 يَا أَوْلاَدِي، أَكْتُبُ إِلَيْكُمْ هذَا لِكَيْ لاَ تُخْطِئُوا. وَإِنْ أَخْطَأَ أَحَدٌ فَلَنَا شَفِيعٌ عِنْدَ الآبِ، يَسُوعُ الْمَسِيحُ الْبَارُّ. او يذكر هذه الاية رسالة بولس الرسول الأولى إلى تيموثاوس 2: 5 لأَنَّهُ يُوجَدُ إِلهٌ وَاحِدٌ وَوَسِيطٌ وَاحِدٌ بَيْنَ اللهِ وَالنَّاسِ: الإِنْسَانُ يَسُوعُ الْمَسِيحُ،
بصراحة سامحونى فى الكلمة فانا هذا المعترض غير امين فالنقل ويعارض الكتاب فى دعوته لنا فى نقل التعليم الصحيح بل وسامحونى اكتر انه يشابه اخواتنا الغير مسيحيين فى اقتطاف عدد وترك العدد الذى يليه هل كان له ان يكمل العدد الذى يليه فقط لن نقول الاصحاح انما عدد واحد ومش فى الاية الاولى لكن الايتين فهل تكون عدم الامانة لهذه الدرجة سامحونى لكن لنر سويا العدد التالى لكل من الايتين بيقول ايهرسالة يوحنا الرسول الأولى 2 : 2وَهُوَ كَفَّارَةٌ لِخَطَايَانَا. لَيْسَ لِخَطَايَانَا فَقَطْ، بَلْ لِخَطَايَا كُلِّ الْعَالَمِ أَيْضًا.رسالة يوحنا الرسول الأولى 2: 6 الَّذِي بَذَلَ نَفْسَهُ فِدْيَةً لأَجْلِ الْجَمِيعِ، الشَّهَادَةُ فِي أَوْقَاتِهَا الْخَاصَّةِ،
يعنى ايه يعنى فعلا لا ولن يوجد كفارة عنا الا السيد المسيح لن يوجد شفيع كفارى سواه ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الاية التانية بترد لان الوحيد الذى بذل نفسه فدية لاجل الجميع ايوه مفيش شفيع بس شفيع كفارى لان كفارى يعنى شفيع قام بالفداء ونحن حاشا ان نقول ان هناك من فدانا سوا المسيح طيب ايه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][/url]القديسين اللى الكتاب بيتكلم عليها دى يعنى مثلا نشيلها من الكتاب المقدس حاشا لان من يحذف حرف من الكتاب يحذف اسمه من سفر الحياة طيب اومال ايه الموضوع عايزين نفهم؟؟؟ الاول علشان نبدء موضوعنا لازم نعرف معنى كلمة الشفاعة علشان منجيش نتجادل على كلمة مش عارفيين معناها الشفاعة Intercession هي التوسل أو الصلاة من أجل الآخرينهل نقول فى هذه الحالة ان الشفاعة تعليم باطل التعليم الباطل هو نقول ان هناك شفيع كفارى غير المسيح لكن الصلاة من اجل الاخرين ده شئ دعانا اليه الكتاب المقدس نفسه وفى العهد الجديد كمان مش العهد القديمرسالة بولس الرسول الأولى إلى تيموثاوس 2: 1فَأَطْلُبُ أَوَّلَ كُلِّ شَيْءٍ، أَنْ تُقَامَ طَلِبَاتٌ وَصَلَوَاتٌ وَابْتِهَالاَتٌ وَتَشَكُّرَاتٌ لأَجْلِ جَمِيعِ النَّاسِالاية صريحة جدا وبتقول ان تقام صلوات وطلبات لاجل جميع الناس ولكن مش عايزين نبقى كده ماشيين بطريقة غير مرتبة هناخد [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][/url]القديسين ده واحدة واحدة فى عدة نقاط كنت كتبتهم منذ سنتين ولنر سويا
اولا : الإيمان بشفاعة القديسين وهى ليست بوسطة ونكرر مش وسطة اومال دى ايه هى حياة شركة لان احنا نؤمن تماما ان القديسين احياء فى السماء زى ما بتقول الاية إنجيل متى 22: 32أَنَا إِلهُ إِبْرَاهِيمَ وَإِلهُ إِسْحَاقَ وَإِلهُ يَعْقُوبَ؟ لَيْسَ اللهُ إِلهَ أَمْوَاتٍ بَلْ إِلهُ أَحْيَاءٍفحاشا ان نقول ان القديسين اموات فى السما لاننا فى ذلك الوقت ننفى ما قاله الله عن نفسه وحاشا ان نفعل ذلك ولذلك نحن نردد فى القداس "ليس هو موت لعبيدك بل هو انتقال" كما ايضا نفضل بيننا ان نقول قد انتقل للامجاد السماوية عن ان مات لان الهنا اله احياءطيب احنا جبنا الشفاعة بتاعت القديسين دى منين ولا هو تأليف بصراحة مش تأليف ده الكتاب المقدس هو اللى اتى فيه وبيدعونا لذلك ونحضر منه امثلة شفاعة ابراهيم من اجل اهل سدوم وعمورة فى تك 18 لما ربنا بيقوله إِنَّ صُرَاخَ سَدُومَ وَعَمُورَةَ قَدْ كَثُرَ، وَخَطِيَّتُهُمْ قَدْ عَظُمَتْ جِدًّا فَتَقَدَّمَ إِبْرَاهِيمُ وَقَالَ: «أَفَتُهْلِكُ الْبَارَّ مَعَ الأَثِيمِ؟ بيقوله يعنى يارب ده انتا حنين لو فى بار هتهلكه مع الاثيم دى اكبر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][/url]انه بيطلب عنهم ونكمل الحوار سوا ابراهيم بيقوله عَسَى أَنْ يَكُونَ خَمْسُونَ بَارًّا فِي الْمَدِينَةِ. أَفَتُهْلِكُ الْمَكَانَ وَلاَ تَصْفَحُ عَنْهُ مِنْ أَجْلِ الْخَمْسِينَ بَارًّا الَّذِينَ فِيهِ؟ يعنى زى بيقوله علشان خاطرى لو فى خمسين بارا مش هتصفح عن المكان علشانهم حَاشَا لَكَ أَنْ تَفْعَلَ مِثْلَ هذَا الأَمْرِ، أَنْ تُمِيتَ الْبَارَّ مَعَ الأَثِيمِ، فَيَكُونُ الْبَارُّ كَالأَثِيمِ. حَاشَا لَكَ! أَدَيَّانُ كُلِّ الأَرْضِ لاَ يَصْنَعُ عَدْلاً؟» مش ممكن يارب ده انتا عادل لو فى خمسين لا تهلكهم فعلا لا اروع من هذه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][/url]توسلية وليست كفارية فالتوسلية فيها تضرع الى الله من اجل شئ اما الكفارية ففيها فعل للشئ بمجرد نطقه فَقَالَ الرَّبُّ: «إِنْ وَجَدْتُ فِي سَدُومَ خَمْسِينَ بَارًّا فِي الْمَدِينَةِ، فَإِنِّي أَصْفَحُ عَنِ الْمَكَانِ كُلِّهِ مِنْ أَجْلِهِمْ». يعنى ربنا بيقوله طيب حاضر علشان خاطرك انتا عارف غلاوتك عندى لو فى خمسين بارا هاصفح عن المكان لاجلهم (ملحوظة ان لو كان فى خمسين بارا كنا هنستقبل مثال [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][/url]تانى لان نهاية الاية بتقول لاجلهم ) علشان مش نطول هاكمل بقية الاعداد شفوى وممكن ترجعوا لتكوين 18 لمراجعة القصة ابراهيم قاله طيب يمكن يكون فيه 45 علشان خاطرى قاله طيب لو فى 45 مش هاهلك المكان الى اخره حتى وصل الى العشرة اللى قاله لن اهلك المكان لو فيه العشرة اليس هذا مثالا حيا كتابيا للشفاعة من منا يستطيع ان يكدبه ولكن رد عليا شخصا وقال بس ده كان على الارض [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] فقولتله يعنى انتا عايز تقنعنى ان ابراهيم بجسده الخاطئ على الارض كان بيتشفعلنا ولما وهو الان فى الجسد الممجد هيرفض يتشفعلنا ؟؟؟؟؟ ولكن مع ذلك مرضتش ازعله وجبتله مثال من السماء وانا اعتبره من اشد مواقف الشفاعة فى الكتاب وهو ورد ذكره فى (زكريا 1 : 12 - 14 ) بصوا بقى جمال وروعة هذا الموقف الذى لا وصف له ياريتنا نتخيل هذا الموقف حى امامنا "فاجاب ملاك الرب و قال يا رب الجنود الى متى انت لا ترحم اورشليم و مدن يهوذا التي غضبت عليها هذه السبعين سنة " ده حوار رأه زكريا النبى بين الله وملاك شايفين الملاك بيقول ايه لحد امتى يارب لا ترحم اورشليم ومدن يهوذا بصوا بقى عدد 14 بيقول ايه شوفوا روعة الموقف "فاجاب الرب الملاك الذي كلمني بكلام طيب و كلام تعزية " يااااااااااااااااااااااااااااه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] بجد انا اذهب بخيالى عندما اتصور هذا الموقف اجابه الرب بكلام طيب يعنى مقالش مثلا ملكش دعوة او انا مش باقبل صلاة اللى على السما او مفيش شفاعة(توسلية يا ناس )بجد اى روعة وتستحق مليون خط ولكن لنكمل موضوعنا
ثانيا نحن نؤمن بإكرام أجساد القديسين زى ما بتشوفوا الاباء ونؤمن بمعجزاتهم التى تتم بقوة الله كما يفعل الطبيب فى المستشفى فهل نقبل بان الطبيب ذو الجسد البشرى الذى من الممكن ان يكون لا يعرف الله قادر ان يشفى المرضى بقوة الله عن طريق العلم الذى اعطاه الله له ولا نقبل ان يشفى قديس ذو الجسد الممجد مريض بقوة الله الذى اعطاها له طيب كلام جميل بس برضوه احنا فى كل حاجة بنرجع للكتاب المقدس اولا المعجزات سفر الملوك الثاني 13: 21وَفِيمَا كَانُوا يَدْفِنُونَ رَجُلاً إِذَا بِهِمْ قَدْ رَأَوْا الْغُزَاةَ، فَطَرَحُوا الرَّجُلَ فِي قَبْرِ أَلِيشَعَ، فَلَمَّا نَزَلَ الرَّجُلُ وَمَسَّ عِظَامَ أَلِيشَعَ عَاشَ وَقَامَ عَلَى رِجْلَيْهِ. يعنى عظامه مش بس عملت معجزة دى كمان اقامت ميت نعم ذلك بقوة الله الذى يتمجد فى قديسيه يعنى ده مش كلام وخلاص ده شئ ليه مرجع من الكتاب المقدس ومازالت هناك اجساد قديسين بتعمل معجزات وناس بتعاين بنفسها ان الذى يتبع ويكمل الجهاد الحسن ينال الجسد الممجد الذى ياخذ قوته وتحركاته من الهنا الصالح طيب والتكريم هل ده بدعة بصراحة برضوه لا الاول فى سفر يشوع بن سيراخ 14 : 21 " وكل عمل منتقى يبرر وعامله يكرم لاجله " كل عمل منتقى يبرر والقديسين والشهداء لم يكن لهم عمل بل كانت حياتهم عمل منتقى فلذلك يجب ان يكرموا لاجله ومع ذلك فاللى بيكرمهم بيكرم ربنا نفسه لا كما يدعى الاخرين ان ذلك يشغلنا عن الله والكلام ده واضح جدا فى انجيل معملنا لوقا 10 : 16 بيقول " الذى يسمع منكم يسمع منى والذى يرذلكم يرذلنى " بمعنى لم اجى اقول لواحد كلمة مينا فى المكان هيا هيا كلمتى تتنفذ و اى اساءة لمينا اساءة ليا ، يبقى معاملتك الحسنة مع مينا معاملة حسنة لى
ندخل ل ثالثا ودى ايضا مهمة جدا ثالثا : نحن لا نصلى للقديسين ولا نعبدهم الطلب المباشر خاطئ بمعنى لما اقول يا مارجرجس نجحنى هل هذه عبارة صحيحة ؟ بصراحة لا لان احنا لا نصلى للقديس نحن نصلى فقط للمسيح فادينا ومخلصنا ولا نقدم العبادة الا له لكن فى عبارة اهل الصعيد كانوا دايما يقولوها زمان وربما الاقلية منهم الان لان الصعيد اصبح من الاثار [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] مازالوا يقولوا هذه الجملة اللى هيا شى لله يا ..... (مارجرجس - مارمينا .......) معناها يا اله ...... (يا إله مارجرجس نجحنى مثلا ) يعنى الصلاة لاله القديس مش للقديس لكن مع ذلك فى ناس من بساطتها بتقول البابا كيرلس قصدها البابا كيرلس وربنا والسما فربنا بيقبل منهم لبساطتهم لكن العبادة لاله يعنى القداس لمين لاله فقط لا لاحد غيره لكن واحد يقول ما فى القداس الباسيلى و.و.و.و..... الى اخره هذه اسامى الذين كتبوا هذه القداساتلكنها تندرج كلها تحت اسم واحد (القداس الالهى ) والذبيحة هيا واحدة هى جسد ودم مخلصنا صالح يبقى احنا قولنا 1 - نؤمن بشفاعة القديسين التوسلية
2 - اكرم اجسادهم ووجود المعجزات التى تتم بقوة وسماح الله
3 - نحن لا نصلى للقديسين
اخيرا احب اقول ان الموضوع لم ينتهى تبقى نقطتين 1 - نحن نمتحن الارواح (مبالغات من الشعب الارثوذكسى هي التى تدع المجال للاخرين ليقولوا اننا نعبد القديسين لا نتشفع بهم ) 2 - القديس مش ايقونة بتتأمل الوانها ولا معجزة بتعرفها عنه لكن ده ايقونة حية .......... والباقى المرة القادمة
النقطتين هاتكلم عنهم بنعمة المسيح فى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]جديد المرة القادمة نظرا لان الموضوع كبير جدا والنقطتين دول مش صغيرين بالاضافة ان هذا الموضوع اخد منى وقت كبير جدا ومجهود لتجميعه فارجو من كل الاحبة المشاركة ولو بحرف وفى انتظار اى اسئلة او تعليق او مرور محبة
| |
|